Kde šetřit přírodu, náklady i čas? Projděte si firemní merch, prostory a agendu schůzí
Každý z nás přemýšlí, jak šetřit náklady a čas. Přitom věřím, že i ten, kdo právě čte náš blog, je zastáncem férovosti k životnímu prostředí, a tak je i toto téma v rámci úspor prioritou. Pro dnešek jsem vybrala pár tipů, které mohou přijít vhod – krom základních eventů i na takových typech firemních akcí, jakými jsou konference nebo školení zaměstnanců.
Méně merche, více zábavy
Pokud je součástí vaši firmy i firemní merch, do kterého jste již investovali, určitě ho nejdříve spotřebujte. Ovšem vaše další investice v této oblasti rozhodně potřebují novou strategii; skutečně je potřeba na přivítanou obšťastnit dotyčné firemní propiskou či bločkem, které stejně skončí na hromadě jiných, protože si většina účastníků píše poznámky do tabletů či laptopů? Vyčleňte na ně buď konkrétního místo, nebo pověřte člověka, u kterého budou k dispozici, pokud jich bude skutečně potřeba. (Ekologická řešení psacích potřeb nabízí na českém trhu např. firma Tadea.)
Věděli jste, že spousta firemního merche končí v rukou dětí zaměstnanců, tedy je dostanou na hraní? Dárkový firemní textil zase málokomu sluší. Nedá se firemní kultura budovat i jinak? Investujte raději do zapamatovatelných věcí. Pokud chcete dobrý a praktický merch, nebojte se pozvat ke spolupráci špičkové designéry, kteří rádi vymyslí esteticky hodnotné, udržitelné a ekologicky šetrné produkty. (V českém prostředí se udržitelným korporátním designem zabývá např. Jan Čapek nebo kreativní kolektiv OKOLO.)
Jednoduše vsaďte na to, ať již pořádáte jakýkoliv event, konferenci nebo školení, účastník se zde potřebuje cítit hlavně dobře. Celková atmosféra, stejně jako smyslové vjemy, se podílejí na naší paměti. Dobrý zážitek z místa – vašich lidí a vaší firmy, bude vždycky ta nejlepší reference. Osvěžující welcome drink namísto běžně podávaných nápojů (o udržitelném cateringu jsme již psali TADY), investice do zázemí a čas věnovaný perfektnímu chodu a plynulosti celé akce se vám mnohonásobně vrátí.
Event není jen samotná akce
Část agendy řešte online jak s účastníky, tak s vašimi zaměstnanci. Vím, že po dlouhé covidové době, už se nám všem zastesklo po osobních setkáních; ale stále existuje řada oblastí, kterou hravěji zvládnete po telefonu, případně v rámci krátkého online callu. Možná jste si všimli, že se po onlinu cítíte unavenější; děje se tomu tak proto, že mozek se nám neustále přizpůsobuje v tom, aby online prostředí působilo jako reálné; narozdíl od sledování běžných online přenosů musíme také více interagovat.
Nese to však celou řadu výhod. Diskutéři bývají efektivnější a nemají tendenci se zapovídávat. Každý si své pracovní prostředí uzpůsobí tak, jak mu vyhovuje – neztrácíte čas dohady o tom, zda nabídnout vodu, kávu, čaj, nebo odpověďmi na to, kde si mohou účastníci schůzky zapojit pro dobití notebook nebo telefon.
Je prokázáno, že v ušetřených minutách si účastníci často prochází poznámky před schůzkou a mohou se dopředu naladit v jim známém prostředí, tedy bývají klidnější. Mnoho ze zúčastněných se taktéž nemusí hrozit přejezdů autem v našponované dopravě, a pokud budeme upřímní: pokud bychom tak činili všichni, ulevili bychom značně MHD, která by se tak možná stala v mnohém důstojnější dopravou.
Stabilní internet; druh online aplikace, se kterou jste spokojeni; záložní řešení a strategická plánování v rámci online kalendářů; jsou jedinými pomocníky, které potřebujete, abyste zvládli např. teoretická zaškolování online, či s vašimi pracovníky prošli agendu těsně před plánovaným eventem, teambuildingem, workshopem nebo konferencí.
Plánujte, plánujte a zase plánujte
V minulých článcích jsme si také ukázali, jak ovlivňuje udržitelnost lokace, ve které pořádáme konferenci či jiný druh eventu. Často však zapomínáme na úplně běžné věci, které se k dané lokalitě váží:
Jakou má samotná lokace spotřebu energie a vody? Přes kolik rozsvícených chodeb a místností budou muset účastníci projít např. ke cateringu nebo na toaletu, pokud se naše sešlosti protahují i do večerních hodin? Je opravdu nezbytné mít v rámci všech částí eventu spuštěný projektor a doprovázet ho prezentací? Kolikrát vám přišlo jednodušší věci nakoupit, než je dohledat, zapůjčit a vymyslet logistiku dopravy?
Třeba kolem jedné z půjčoven jeden z vašich zaměstnanců jezdí ráno co ráno do práce, a potřebné by vyzvedl rád.
Vím, plánování bývá složité, kor když pracovní rozvrh všech už tak praská ve všech. Zorganizovat udržitelný event bývá vždy oříškem i pro zkušeného manažera. Protože však neexistuje nic, co by nasvědčovalo tomu, že lze eventy uspořádat s nulovým dopadem na životní prostředí, vše strategické se v této fázi počítá. Znalosti chování vašich účastníků. Nově nastavené limity u vašich dodavatelů. Znalost prostor. Znalost smýšlení vašich kolegů, aby zafungoval systém Reduce, Reuse, Recycle co nejefektivněji a nedohadovali jste se vzájemně nad odlišností vašich vizí.
Věřím, že projít si vše, bod po bodu, důsledně a s vizí do budoucna, vám v mnohém přinese efektivnější výsledky a usnadní práci. Držím vám v tom palce. A pokud stále tápete, jsme tu pro vás k dispozici, pokud budete potřebovat v rámci udržitelného eventu přiložit ruku k dílu.